روزنوشت های ژورنالیست

یادداشت های روزانه درباره مسائل مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و ...

انتخابات، خاتمی و اینترنت
ساعت ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۱ بهمن ۱۳۸٧  

انتخابات امسال نیز وارد مرحله جدید خود شده است و در این میان نمی توان نقش اینترنت را نادیده گرفت. میلیون ها نفر از افرادی که در انتخابات شرکت می کنند به اینترنت دسترسی داشته و اخبار و اطلاعات انتخابات را از این طریق پیگیری می نمایند.

اینترنت مدت زیادی است در دنیا به عنوان یک ابزار تبلیغاتی انتخابات به کار می رود، اما در ایران سابقه چندان زیادی ندارد، هر چند امروزه مشاهده می کنیم که هر کاندیدا حداقل یک سایت شخصی اطلاع رسانی و گاه یکی دو خبرگزاری در اختیار دارد.

با نگاهی به آخرین انتخابات خبرساز دنیا می توان تاثیر اینترنت را بر نتایج انتخابات به خوبی دریافت :

"نتایج نظرسنجی‌های انجام گرفته بعد از انتخابات روز سه‌شنبه گذشته نشان داد که اوباما 70درصد رای‌ موافق خود را از جوانان زیر 25 سال به دست آورده است. به عبارت دیگر اوباما از حمایت نسل طرفداران Facebook بهره می‌برند. در واقع این اولین انتخاباتی بود که در آن همه نامزدها برای برقراری ارتباط مستقیم و آنلاین با رای‌دهندگان آمریکایی از وب‌سایت‌های اجتماعی مانند Facebook و My Space استفاده کردند. درست به همین دلیل هم هست که یکی از استراتژیست‌های کلیدی اوباما، کریس‌هاگز موسس 24 ساله وب سایت Facebook می‌شود."

به گفته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی، وب 2می‌تواند محرک سیاسی مناسبی برای اغلب مردم عادی باشد.

حال ببینیم که خاتمی نیز از این فرصت برای حضور در انتخابات بهره خواهد جست ؟


کلمات کلیدی: