روزنوشت های ژورنالیست

یادداشت های روزانه درباره مسائل مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و ...

جملات قصاری از نهج البلاغه
ساعت ۱٢:۱٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٦ تیر ۱۳٩٤  

خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً اِنْ مِتُّمْ مَعَها بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَ اِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا اِلَیْکُمْ (10)

با مردم آنچنان معاشرت کنید که چون از دنیا رفتید بر شما بگریند، و اگر زنده ماندید به شما میل نمایند.


کلمات کلیدی:
 
نقدی بر شرایط ابلاغیه 14 تیر 1394 رئیس جمهور
ساعت ۱:۱۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳٩٤  

دکتر روحانی رئیس جمهور محترم ضوابط تأمین دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی کشور برای استخدام ۲۰۰۰ دستیار ستادی برای دستگاه های دولتی با لحاظ ۸ شرط را ابلاغ کرد که مطابق ماده 3 این ابلاغیه شرایط به شرح ذیل می باشند:

الف) دارا بودن شرایط احراز طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مربوطه

ب) دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته تحصیلی مربوط با معدل حداقل 16

ج) داشتن سن زیر 40 سال

د) مرتبط بودن رشته تحصیلی کارشناسی ارشد با دکتری

ه) دارا بودن رتبه کمتر از 5000 گروه­های ریاضی فیزیک و علوم تجربی و رتبه کمتر از 2000 سایر گروه‌ها در کنکور سراسری و کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی

و) تسلط به یک زبان خارجی

ز) تسلط به فناوری‌های نوین و نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی مرتبط

ح) قبولی در آزمون عمومی

تبصره 1- افرادی که دارای توانمندی‌های زیر باشند در انتخاب نهایی اولویت دارند:

- دارا بودن تجربه کاری مؤثر در شغل مرتبط در بخش دولتی و غیردولتی

- دارا بودن گواهینامه‌های مهارتی بین‌المللی مرتبط با شغل

- داشتن مدرک بین‌المللی زبان ( GRE,TOLIMO,TOEFL,IELTS و ...) با حدنصاب نمرات اعلام شده در آگهی استخدام

- آشنایی به مقررات اداری، مالی، محاسباتی و برنامه‌ریزی

 

همچنین لازم است جهت آشنایی با فلسفه وجودی این پست های سازمانی نگاهی به سخنان معاون اول رئیس جمهور در ماه گذشته داشته باشیم:

دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به دستورالعمل و ضوابط تامین دستیاران ستادی دستگاههای اجرایی کشور که جهت تقویت توان کارشناسی و ارتقاء کیفیت تصمیم سازی دستگاه های اجرایی تهیه شده، بر اهمیت توجه به نیروهای تحصیلکرده و نخبه کشور و استفاده از این نیروها در جهت توسعه کشور، گفت: با گزینش نخبگان و افراد توانمند در بدنه اداری، علاوه بر تقویت توان کارشناسی دستگاهها و تربیت نیروهای لازم، مشوقی برای ماندن این افراد در کشور و تبدیل شدن به مدیران توانمند آینده فراهم خواهد شد.

 

در رابطه با شرایط فوق، ذکر چند نکته ضروری است:

1 – در بند «ب»، قید شده دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد با معدل حداقل 16.

در شرایطی که از یک سو نظام های دانشگاهی کشور سیستم های مختلف ارزیابی دارند (و قاعدتاً سیستم ارزیابی یک دانشگاه دولتی تراز اول را نمی تواند با دانشگاه هایی با سهل گیری بیشتر مقایسه نمود) ملاک قرار دادن یک نمره ثابت چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ تا آنجا که سازمان سنجش آموزش کشور نیز هنگام ملاک قرار دادن معدل افراد در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای ورود به مقاطع بالاتر، نسبت به تراز کردن معدل با توجه به ماهیت دانشگاه ها اقدام می نماید.

از سوی دیگر اگر قرار باشد معدل ملاک نخبه بودن افراد تعیین گردد، قطعاً موفق ترین افراد جامعه می بایست افراد دارای معدل الف دانشگاه ها باشند، در صورتی که آمار و مطالعات نشانگر آن است که همبستگی چندانی بین این دو مولفه وجود ندارد و بسیاری کارآفرینان و مدیران، با معدل های حداقلی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

از سوی دیگر، قید معدل معمولاً در شرایطی مطرح می گردد که فیلتر دیگری برای گزینش وجود ندارد، اما در این ابلاغیه با توجه به شرایط بسیار دیگری (نظیر داشتن مدرک زبان، تسلط به زبان، تسلط به نرم افزار و ...) قید معدل تنها باعث آن می شود تا بخشی از نیروهای خبره (و نه نخبه از نظر تعاریف دولتی) از ورود به این عرصه باز بمانند.

در ضمن با توجه به اینکه از متقاضیان «آزمون استخدامی» مطابق با آنچه که دقیقاً مد نظر دولت برای احراز این پست های سازمانی است به عمل می آید، ملاک قرار دادن ارزیابی علمی دیگری چندان جایگاهی ندارد.

2 – در بند «ج» قید شده داشتن سن زیر 40 سال.

این بند احتمالاً در راستای حمایت از جذب نیروهای جوان تر به بدنه دولت بوده است؛ اما با توجه به اینکه یکی از اهداف جذب این افراد «تصمیم سازی» خواهد بود و در حوزه مربوط به تصمیم سازی، تجربه نقش قابل توجهی ایفا می کند، به همین خاطر بهتر بود قید سن با افزودن تبصره هایی صورت پذیرد تا از حضور افراد با تجربه تر در این پست ها جلوگیری نشود.

3 – در بند «د» ذکر شده مرتبط بودن رشته تحصیلی کارشناسی ارشد با دکتری.

در نظام آموزشی جاری کشور، اگرچه فارغ التحصیلان با هر دیپلم نظام آموزش متوسطه (علوم انسانی، ریاضی و فیزیک، تجربی) امکان شرکت در کنکور غیر مرتبط را دارند و اگرچه فارغ التحصیلان رشته های کارشناسی می توانند در رشته کارشناسی ارشد غیر مرتبط شرکت کنند، اما الزام مرتبط بودن رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری (به جز رشته های خاص که به عنوان شناور شناخته می شوند) وجود داشته و نیازی به ذکر چنین بندی به نظر نمی رسد.

4 – در بند «ه» قید شده دارا بودن رتبه کمتر از 5000 گروه های ریاضی فیزیک و علوم تجربی و رتبه کمتر از 2000 سایر گروه ها.

نخست آنکه با توجه به قید دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، در واقع افراد را باید در این سطح و بر اساس کنکور کارشناسی ارشد مورد ارزیابی قرار داد نه کنکور کارشناسی. نکته دیگر آنکه رتبه کنکور مانند معدل دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا حتی ریز نمرات به صورت گواهی شده وجود ندارد.

دوم آنکه قید این اختلاف رتبه (ملاک قرار دادن 5000 گروه های ریاضی فیزیک  و علوم تجربی و 2000 برای گروه علوم انسانی) به نوعی رویکردی توهین آمیز به داوطلبان رشته های علوم انسانی است. آن هم در شرایطی که رئیس جمهور و بسیاری از اعضای کابینه دولت خود تحصیلکردگان رشته های علوم انسانی هستند.

5 – در بند 1 تبصره 1 قید شده « دارا بودن تجربه کاری مؤثر در شغل مرتبط در بخش دولتی و غیردولتی» به عنوان یک امتیاز در انتخاب نهایی ملاک قرار می گیرد.

با توجه به آنچه معاون اول رئیس جمهور به عنوان فلسفه وجودی «دستیاران ستادی» عنوان داشته، این افراد قرار است در «تصمیم سازی ها» و «مدیریت آینده» کشور ایفای نقش نمایند، به همین خاطر قید دارا بودن تجربه کاری نه تنها به عنوان یک اولویت، که می بایست به عنوان یکی از الزامات انتخاب افراد مطرح گردد تا شاهد آن نباشیم افرادی که تا کنون هیچ گونه تجربه کار در بخش دولتی یا خصوصی را نداشته اند، به یکباره به عنوان تصمیم سازان کشور ایفای نقش نمایند و اتفاقی که در دولت های نهم و دهم شاهد آن بودیم، بار دیگر تکرار شود.

 

محمدرضا شمشیرگر

کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک